fredag 25 november 2011

Emmy Abrahamsons föredrag



Vi steg in i klassrummet, förväntningarna var skyhöga och vi tog genast plats längst fram. Med pennan i högsta hugg och anteckningsblocket framför oss var vi redo för Emmy Abrahamsons föredrag. Det började bra, hon tog tidigt tag i taktpinnen och trots at hon var nervös fick man ett bra första intryck.

Emmy Abrahamson föddes i Stockholm år 1976. Hon växte upp med en småländsk pappa och en polsk mamma. Vid 6 års ålder flyttade hon till Skåne men bara tillfälligt. Med en förälder som utlandsjournalist drog flyttlasset vidare till Moskva. Genom åren har hon avverkat flera europeiska storstäder, bl.a. London och Wien. Efter drygt 25 år utomlands har Emmy nu flyttat tillbaka till Sverige och Malmö. Dock inte ensam, med sig hade hon sin man och två nyfödda tvillingar. I april i år debuterade hon med sin första bok”, Min pappa är snäll och min mamma utlänning” Boken fick ett stort genomslag och har lästs av många ungdomar runt om i Sverige.

Emmy, vad fick dig att börja skriva en bok?
- En dag när jag målade ett rum i mina föräldrars hus slogs jag av en tanke jag inte haft på många år. En mening jag inte nämnt sedan barnsben dök plötsligt upp. Min pappa är snäll och min mamma är utlänning. Så småningom kom det att bli titeln till min första bok.

Är allt i boken sant?
- Ungefär hälften är sant och baserat på mitt liv. Av den anledningen att jag är enligt mig själv fantasilös och ganska lat, haha. En del karaktärer är baserade på riktiga personer.

Kan du ge något exempel?
- När jag var 10 år gammal så frågade jag chans på en kille som hette just Ola Olsson. Han sa tyvärr nej, så det fick bli en liten hämnd att ha med honom i min bok. Ett annat exempel är Rafal, Emmys bror, han är helt baserad på min man.
Från början hade Emmy skrivit ett annat slut men förlaget tyckte att det var för allvarligt för barn så hon fick ändra det trots att hon inte ville. Vi frågade henne hur slutet egentligen skulle te sig. Hon började då berätta att slutet var från början väldigt dramatiskt. I boken gifter Sylwia och Evert sig men i verkligheten, och det som egentligen skulle varit slutet, så våldtar Evert Sylwia.

Har din mamma läst boken, hur reagerade hon i så fall?
- Ja, jag gav min mamma möjligheten att läsa boken innan den publicerades för att hon skulle kunna vara med och påverka sin karaktär. Istället för att ge sin åsikt om boken så bröts kontakten mellan oss under tre månaders tid. Min mamma hävdade att jag hade smutskastat den polska kulturen. Numera nämns boken aldrig i hemmet.

Var boken värd allt besvär med tanke på att du nästan bröt kontakten med din mamma?
- Både ja och nej. När jag skrev boken så var det mer en hyllning till min mamma men tyvärr tolkade hon den negativt. Trots alla komplikationer hoppas jag att jag har hjälpt barn och ungdomar som befinner sig samma situation. Min utgångspunkt under mitt skrivande var och är fortfarande: vad skulle jag vilja läsa? Boken ''Min pappa är snäll och min mamma är utlänning'' är en bok jag själv gärna skulle ha läst när jag var barn. Därav publiceringen.

Har du några tips till våra unga skribenter?
- Mitt första tips till alla blivande författare är att ni alltid skall utgå ifrån ert eget liv och situation. Det är de små detaljerna som gör boken. Var inte rädda för att skriva komedi. Det finns för mycket eländiga böcker i världen och vi behöver alla ett gott skratt ibland. När ni skriver en komedi, börja alltid med att beskriva personen och inte situationen. När ni skriver är det viktigt att ni inte väntar på inspiration. Den kommer inte om man bara sitter. Ni måste bara fortsätta skriva så kommer den tillslut. Sitter ni fast i skrivandet kan ni testa att vända på situationen. Som tillexempel: En man kom precis ut ur fängelset och skulle hämnas genom att mörda sin fru och sitt barn. Det är ganska originellt men om vi vänder på situationen och säger: En kvinna kom ut ur fängelset och skulle hämnas genom att mörda sin man och sitt barn. Där har vi en ovanlig situation. Det sista tipset jag har är att ni måste ha kul medan ni skriver.

Emmy Abrahamson tackar för sig och möts av en varm applåd från publiken. Med ett leende på läpparna lämnar hon salen. Emmy Abrahamson går en ljus framtid tillmötes med både en triologi som kommer ut nästa höst, boken ”min pappa är snäll och min mamma är utlänning” ska också bli film och inom en kort framtid ska hon flytta med familjen till Tanzania eller Kenya.



Gustav, Helena, Camilla, Matilda, Arton och Izabell

fotograf: Jenny Bäcklin

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant intervu att läsa. Det blir som allra starkast när ni kommer in på förhållandet mellan verkligheten och boken. Ni ställer då relevanta följdfrågor till hennes svar som ger läsaren djupare insikt. Bra!
    / Micke

    SvaraRadera
  2. Emma berättade att ni hade varit i kontakt med förlaget när det gällde upphovsrätten för bilden - kanonbra att tänka på sådant!
    Verkligen trevligt att läsa er fina intervju!

    SvaraRadera