fredag 25 november 2011

Intervju med Zulmir Becevic

Vår kulturdag började med att vi samlades i aulan och inväntade att Zulmir Becevic som skulle framföra hur hans liv blev som författare. Han började med att presentera sig själv kort och man märkte direkt att han var självsäker på scen och att han har gjort detta förr.




Är de andra karaktärerna i boken verklighetsbaserade?

- Vissa av karaktärerna är tagna av mina vänners personligheter. Sedan har jag använt min fantasi för att göra historian roligare. Den är riktad mer för ungdomar. Jag lekte med tanken och började minnas saker och repliker jag hört och upplevt under mitt liv. När jag var liten hade jag en bunt med serietidningar som jag samlade på. Jag fick för mig att skriva om en full tant som var inne på mitt rum och ställde sig på min byrå och kissade ner mina serietidningar. Jag var inte helt säker om detta hade hänt i verkligheten eller inte. Så jag frågade min mamma om den festen vi haft och om detta verkligen stämde. Hon berättade för mig att detta inte stämde. Tanten var bara dålig i magen och hade spytt under kvällen, men inte på mina serietidningar. Detta var nog något jag bara fått för mig för att göra min bok roligare och bättre. Man leker med tankarna och historierna så mycket så man kan glömma sanningen.

Hur lång tid tog det att skriva boken Resan som började med ett slut?

- Det tog 6 månader att skriva denna bok. Det är väldigt kort tid för att skriva en bok. Det var lätt att skriva denna bok på grund av att den speglade mitt eget liv och egentligen var det inte menad som en bok, jag ville bara se klart hur min uppväxt hade varit.

Har du alltid varit intresserad och gillat att skriva och läsa?

- Jag hade stort intresse för serietidningar och att leka med ord när jag var yngre. När jag växte upp och blev äldre tappa jag intresset och läste ingenting. Dagen när jag var på Island för att plugga insåg jag att det inte fanns något att göra på min fritid för att jag kom dit ensam. Då vände min åsikt och jag satte igång med skrivandet om mitt livs historia och min svåra uppväxt.

Hur känner du dig när du kör fast i ditt arbete?

- Jag känner mig frustrerad och vill ibland kasta ut datorn genom fönstret. Jag har lärt mig att acceptera detta och insett att det är en del av skrivandet och ibland måste man få köra fast för att få framgångar i sitt arbete.


Har du börjat på något nytt arbete?

- Jag har funderat på det men jag vill helst inte påbörja nya arbeten innan jag slutfört mina gamla. Jag vill ha tid att hinna tänka och inte stressa därför jobbar jag med ett arbete i taget.

Avslutning
Vi tackar Zulmir Becevic som har förklarat för oss hur en bra skrivprocess går till och hur man producerar fascinerande böcker. Nu har vi fått mer förståelse och intresse för hur man jobbar som författare. Vi kommer helt klart hålla ögonen öppna för hans framtida böcker och förhoppningsvis serier.



Fredrik, Måns, Dennis, Mahmoud, Markus

2 kommentarer:

  1. Jag håller med er - projktet med "Även Gud kör Mercedes" verkade spännande. Hoppas att några elever tog sig tid och lät sig intervjuas om filmklippet. Inte illa att produktionsbolagets filmkillar var på plats på Filbornaskolan ....
    Jag beklagar :( att ni elever fick lite kort paus bara mellan författarnas presentationer - bra jobbat allihopa!

    SvaraRadera
  2. Intressant intervju som som fördjupar sig en aning i hur själva skrivandet kan gå till för en författare! Kul med exemplet om tanten som kissar på hans serietidningar! Just sådant livar upp texten och får den att kännas lite "verkligare".
    / Micke

    SvaraRadera