fredag 25 november 2011

Intervju med Zulmir

Vi har träffat författaren Zulmir Becevic som har skrivit boken ’’Resan som började med ett slut’’. Ett tillfälle då vi passade på att ställa frågor om både honom och hans bok och saker runt omkring. Han föreläste i Aulan och gav sin syn på saker och ting. Intresseväckande och spännande.

Det är onsdagsmorgon och det är kulturdag för förstaårseleverna på Filbornaskolan. Vi är samlade i aulan för att lyssna på Zulmir som är författare och har skrivit en del böcker, bland annat ’’resan som började med ett slut’’ som vår bokcirkel har läst. Stalle, rektorn på skolan inledde med några väl valda ord om både sig själv och vad vi är här för. Zulmir får ordet och man märker direkt att han är språkligt kunnig och vet vad han pratar om. Anledningen till att han är här är att vi har läst hans bok och nu fick vi tillfälle att ställa frågor om boken och hans författarskap i allmänhet. Vi börjar med några vanliga frågor för att få en liten inblick i hans liv.

Har du alltid velat bli författare?
-Nej, det är något som växt fram med tiden. I skolan gillade jag inte alls att läsa böcker och skriva. Däremot läste jag väldigt mycket serier när jag var liten. Det var först när jag ville få en återblick och ha en bild av mitt liv som jag började med skrivandet. Detta ledde sedan vidare till att jag blev författare.

Vilka är dom viktigaste sakerna att tänka på som författare?
-Jag tycker att språk, kreativitet och fantasi är jätteviktigt för att bli en bra författare. Dom är helt enkelt nyckelorden för mig.
Efterhand kommer han mer och mer in på boken som vi läst och då ställer vi lite frågor om den istället.

Vad fick dig att börja med boken?
-Jag åkte till Island för att jobba på svenska ambassaden. Jag bodde hos en isländsk familj. I min egna lilla lägenhet hade jag absolut inget att göra om dagarna. Varken TV eller internet hade jag. Jag började skriva lite på datorn om mitt liv och vad jag varit med om. Då kom tankarna och det var då hela min författarkarriär tog fart.

Hur länge tog det att skriva boken?
-Ungefär 6 månader tog det att få boken klar. Men det beror helt och håller på. Ibland skriver man jättemycket och ibland har man ingen kreativitet.

Vilken person i boken gillade du mest?
-Pepsi var en av mina personliga favoriter.

Varför just honom?
-För att han var en person som hittade på en hel del saker som inte var sant, och då gav det mig frihet i mitt skrivande.

Har det varit kul att skriva hela tiden från att du började skriva boken?
-Nej. Ibland kan det vara plågsamt att vara författare. Ibland sitter man i 3-4 timmar och skriver ett halvt A4 papper. Medan vissa dagar rullar det på och man skriver kanske flera sidor på en halvtimme och det blir jättebra. Tillslut lossnar det men man måste sitta och skriva för att tankarna ska komma.

Efter drygt en timme i aulan avrundar Zulmir med att visa en animerad film som han och några andra jobbar på. Vi får ut massor med bra information genom konferensen och har flera sidor med anteckningar. En intressant föreläsning som ger oss många svar.


Måns, Victor, Eddie, Evelina

1 kommentar:

  1. Tankeväckande det där om hur skrivprocessen kan upplevas så olika - lekande lätt och inspirationen flödar för fullt ibland medan det emellanåt tydligen blir frustrerande stopp i skrivandet ...
    Kände ni igen er om ni har försökt skriva till Skrivartävlingen?

    SvaraRadera