fredag 25 november 2011

En känd författare besöker på Filbornaskolan

Det är förmiddag och klockan är 09.00. Vi träffade författaren Zulmir Becevic i aulan på Filbornaskolan och eleverna verkar vara hungriga, trötta men såg däremot nyfikna ut. Vårt intryck var att han såg engagerad ut och visste vad han pratade om. Efter ett tag in på föreläsningen sträckte sig Zulmir Becevic efter kaffe och passade på att svara på frågor.

Hur kommer det sig att du blev författare?
Från början hade jag inga tankar på att bli författare. Jag tyckte inte det var så roligt att skriva när jag gick i skolan. Men jag var praktikant på Island på ambassad och jag hade mycket ensam tid och hade varken internet eller tv. Det fanns några böcker som jag läste klart väldigt snabbt. Jag kände mig ensam på vinter halvåret och på Island är det mörkt tills klockan är 11 och blir mörkt redan vid 16. Jag började tänka på stunder i mitt liv som tiden i Bosnien, flytten till Sverige och bo på flyktingförläggning. Så jag började bara skriva. Att skriva boken var som en egen psykolog för mig.

Vad är det som är viktigt om man vill bli författare?
Om man vill bli författare är det viktigt med språket, att man har kreativitet och fantasi. Det är viktiga ingredienser om ska bli författare. Man behöver ha tålamod och fortsätta även om man inte kommer på vad man ska skriva. Att vara författare är ibland väldigt plågsamt och man känner att man vill slänga ut datorn genom fönstret.

Är din bok resan som börjar med ett slut verklighetsbaserad?
Till det stora hela är boken sanning, men vissa karaktärer är sanna och jag har gjort om lite på vissa personer för att göra det lite roligare. Huvudpersonen i boken Nino och jag är väldigt lika varandra på sättet.

Hur lång tid tog det att skriva boken?
Det tog mig sex månader att skriva boken.

Hur får du motivation när det är svårt att skriva?
Det var en svår fråga. Jag tar pauser, håller på med tennis och andra idrott. Dricker kaffe. Jag umgås med tillexempel andra författare och kreativa personer som vet hur det är när det är svårt att komma på vad man ska skriva.

Har du planerat att börja skriva på en ny bok?
Inte för tillfället. Jag håller på med andra projekt och om jag ska skriva en bok till vill jag bara fokusera på att skriva. Ibland har jag skrivit en bok och haft andra projekt samtidigt. Det fungerar inte för mig. Om ska jag skriva en bok till är det bara koncentration på att skriva.

Vad gör du nu då?
Jag håller på med ett filmprojekt. En animerad långfilm som heter ”Även gud kan köra Mercedes”. Det är ungefär som dem amerikanska serierna Simpsons och Family Guy. Jag tar en doktorand vid Linköpings universitet.

Det var ett stort nöje att få möjligheten att intervjua dig. Tack så mycket att du tog tid att bli intervjuad av oss.

Oscar,Jesper,Henrik

2 kommentarer:

  1. Intressant! Man får en bra bild av hur Zulmir är och tänker som författare. Intervjun håller sig alltså på ett bra sätt inom samma ämne. Frågorna kan ändå kännas lite "isolerade" i och med att ni inte har med någon direkt följdfråga till något svar. Annars hittar jag bara lite slarvfel som ni hade kunnat vara en aning noggrannare med! Bra annars! / Micke

    SvaraRadera
  2. Tack för att ni ställde bra frågor i aulan!Roligt med engagerade elever som anstränger sig (både för föreläsaren/författaren och arrangören) :)

    SvaraRadera